Op jacht naar plastic tijdens WOLF wad-event 2022

Wist je dat de oceanen het grootste CO2-reservoir op aarde zijn? Van 1994 tot 2007 hebben zij 31% van onze CO₂ gebonden. Dat is 50 keer meer dan er op dit moment in de atmosfeer van de aarde zit* . De oceanen hebben de opwarming van de aarde dus enorm vertraagd. Dit alles heeft echter ook een nadelig effect. Het leidt tot over verzuring van de oceanen.

Het klinkt misschien gek in eerste instantie. Maar met de producten die WOLF maakt helpen wij de oceanen indirect ook. Met moderne, efficiënte verwarmingstechnologie waarbij we niet meer afhankelijk zijn van fossiele brandstoffen zorgen wij en iedere gebruiker van onze systemen ervoor dat er minder CO2 in de atmosfeer komt, waardoor de oceanen ook minder CO2 hoeven op te ruimen.

Maar dat is nog niet alles: sinds 2019 is WOLF GmbH sponsor van de One Ocean Foundation, die zich inzet voor het behoud van gezonde oceanen. De foundation zet zich in om oplossingen voor oceaanproblemen te versnellen, door internationale leiders, instellingen, bedrijven en mensen te inspireren en het vergroten van hun kennis over de oceanen.

Maar vooral belangrijk om te beseffen is dat we allemaal op onze eigen manier kunnen bijdragen aan het behoud van gezonde oceanen. Alleen al door simpelweg ons afval op te ruimen om te voorkomen dat het zwerfvuil wordt.

plastic soep

Plastic is overal. Het is nuttig en handig, maar tegelijkertijd een van de grootste milieuproblemen waar de wereld mee kampt. Plastic vervuilt alle ecosystemen, zelfs de meest afgelegen plekken op aarde. Dieren raken in het plastic verstrikt en sterven een langzame, pijnlijke dood. Minuscule kleine deeltjes plastic, zogenaamde microplastics, zijn al aangetroffen in menselijk bloed. En intussen belandt er nog elke minuut een vuilniswagen aan plastic afval in de oceanen. Uit onderzoek blijkt dat de plastic soep is verviervoudigd in 2050 als we niet snel actie ondernemen **.

Tijd voor actie dus! Samen met Nienke Dijkstra van DoeEensWad is het WOLF Team uit Nederland op pad gegaan om samen zoveel mogelijk plastic te verzamelen uit de Waddenzee. Als onderdeel van een Personeelsweekend op Schiermonnikoog, stond zondag 15 mei geheel in het teken van deze actie.

Willem Jacob

Wij zijn deze dag te gast geweest op de Willem Jacob, een bijzondere klipper, gebouwd in 1889. Samen met Nienke, Schipper Douwe, scheepsmaat Megan en kok en tevens eigenaar van het schip Tjerk hebben we genoten van een avontuurlijke en bovenal goed verzorgde dagtocht over het oostelijke deel van de Waddenzee.
We vertrokken vanaf de haven in Schiermonnikoog. Na een voorstelronde was het tijd om te vertrekken. Voor wie wilde was er ruimte om van het zonnetje te genieten op het dek, maar ook kon worden meegeholpen met het werk aan boord zoals het zetten van de zeilen en het op koers houden van het schip.

DoeEensWad

Na een paar uur zeilen begon het water door het getijde te zakken. De kop van het schip werd tegen een zandplaat aan gevaren en kort daarna was het water laag genoeg om het schip te verlaten om ons door kniediep water te begeven naar de zandplaat. Onder leiding van Nienke van DoeEensWad zijn we begonnen aan een wandeling over de zandplaat en is de grote opruimactie begonnen.

Opvallend was dat Nienke de stukjes plastic met haar getrainde ogen al op grote afstand zag liggen. Ook bij ons begon dat oog na een tijdje struinen op het wad steeds beter te ontwikkelen en werden de plastic voorwerpen in toenemende mate als trofeeën omhoog gehouden om ze aan elkaar te laten zien.

Dit voelde meteen heel dubbel. Aan de ene kant zou je denken: hoe meer plastic we vinden, hoe meer we kunnen opruimen en hoe schoner we het wad achterlaten na onze tocht, aan de andere kant doet elk stuk plastic dat je vindt je beseffen hoe erg het gesteld is met de natuur, zeker omdat de meeste items zich met het grootste gemak lieten vinden en de strandjutterszaken zich in no time gingen vullen met troep. En als je je dan bedenkt dat deze zelfde hoeveelheid plastic twee maal per dag, dag in dag uit, te vinden zal zijn op dit kleine stukje zeebodem is dat een bijzonder verdrietig besef.

Na 1.5 uur wadlopen hebben we een tocht van ca. 4 kilometer afgelegd en begeven we ons weer terug aan boord. Daar bekijken we elkaars vondsten. We hebben een jerrycan, een achterkant van een TV, een deel van een modem, PVC buizen, glasscherven, grote stukken plastic zeilen, een rubberen mat en heel veel draden van visnetten gevonden. Het is een hele buit!

Terwijl wij genieten van een heerlijke BBQ en een drankje aan boord, verzorgd door kok Tjerk, voelen we de bodem van het schip weer loskomen van de bodem. Het wordt langzaam vloed. Zodra iedereen uitgegeten is en het water hoog genoeg staat, zetten we de zeilen en varen we naar de haven van Lauwersoog op het vaste land. We nemen afscheid van Nienke en de bemanning en bedanken ze voor deze onvergetelijke ervaring. Moe maar voldaan gooien we het gevonden afval in de container en maken we ons op voor de rit naar huis. We hebben Wad goeds gedaan en dat voelde ontzettend goed!

* Bron: OneOceanFoundation
** Bron: Greenpeace