wolf

Energieneutraal woon- en industriegebied

Warmerhuizen

WOLF levert graag een bijdrage aan de nieuwbouw van energieneutrale woningen. Voor een woonwijk in Warmenhuizen hebben we aan deze vraag mogen voldoen. Wens was om op de eerste plaats een functioneel systeem voor woning, kantoor en loods te realiseren, met daarnaast een systeem waarmee het gehele pand kan worden verwarmd en gekoeld. Middels een compleet duurzaam energiesysteem van WOLF, hebben we een mooie invulling kunnen geven aan deze wens..

• Functie:  Bedrijfspand en woning
  • Oplevering: 2019

De technische installatie

Er is gekozen voor een verwarmingssysteem met een warmtepomp en collectoren in combinatie met een meerlagen buffervat. Het betreft een BWL-1S split-lucht/water-warmtepomp, en een BSP-W 1000 buffervat met verswaterstation. Naast de verwarmingsfunctie voor het hele pand is met deze warmtepomp ook koeling mogelijk voor de woning en het kantoor. Het buitendeel van de warmtepomp is op het dak geïnstalleerd. De technische ruimte is recht onder het buitendeel gesitueerd en dat betekent dat er gewerkt kan worden met korte leidinglengtes. Dit geldt ook voor de aanwezige thermische zonnecollectoren, deze staan recht boven de technische ruimte.
De collectoren oogsten warmte en brengen die middels het grote BSP-W meerlagen buffervat in het systeem. Vanuit het vat wordt de warmte gebruikt wanneer en waar die nodig is, voor het douchen of voor verwarming.
  • De BWL-1S is een energie-efficiënte oplossing voor de milieuvriendelijke werking bij verwarmen, koelen en warmwaterbereiding, welke zich traploos aan de behoefte van de eindgebruiker aanpast. De buitenmodule heeft slechts weinig plaats nodig en kan ofwel op een vloerconsole ofwel middels een wandconsole worden gemonteerd.

• Zodra er tapwater wordt gevraagd, haalt het verswaterstation warmte uit de bovenste laag van het buffervat om het koude leidingwater te verwarmen.