wolf

Luxueuze villa met wellness

Puth

Voor een woning te Puth in Limburg heeft WOLF Energiesystemen de complete verwarmingsinstallatie mogen leveren. Het betreft een grote villa, waarbij wellness hoog in het vaandel staat. Zo beschikt het huis over vier badkamers, een sauna en een zwembad. De opdracht voor WOLF luidde: duurzame energiesystemen aanleggen zonder in te leveren op comfort- en wellnessbeleving.

• Functie: Woning met wellness
  • Oplevering: 2019

De technische installatie

Vanwege de verschillende gewenste temperaturen en verwarmingsbehoefte is er voor gekozen om twee BSP buffervaten toe te passen. Vanwege de benodigde capaciteit is op ieder buffervat de zeer stille, efficiënte en milieuvriendelijke CHA warmtepomp aangesloten. De toegepaste buffervaten hebben ieder een capaciteit van 1000L, welke beide aangesloten zijn op acht zonnecollectoren. Dankzij het gelaagde buffervat ontstaat een lage temperatuur onderin het voorraadvat en kan meer zonne-energie geoogst worden. De intelligente WOLF regeling kan de warmte van de zonnecollectoren laden in één van beide voorraadvaten, zodat zoveel mogelijk warmte gebufferd kan worden. Wanneer er onvoldoende zonnewarmte beschikbaar is voor de vraag van zowel tapwater als verwarming schakelen de warmtepompen bij. Naast de verwarming hebben we in de woning ook 2 aparte woonhuisventilatie toestellen toegepast, ieder met een eigen zone voor een optimaal rendement en luchthoeveelheid. De ventilatietoestellen zijn te bedienen en in te stellen met de WOLF regeling waar ook de verwarming mee te bedienen en in te stellen is. Gezien het gewenste klimaat bij een binnenzwembad hebben we daar een luchtbehandelingskast geleverd die speciaal ontwikkeld is voor zwembaden. Middels deze unit zorgen we voor een optimaal en duurzaam klimaathuishouding van het zwembadgedeelte. Al met al is hier een uitdagend project afgerond, waarbij ervoor gezorgd is dat de diverse badkamers gelijktijdig kunnen worden gebruikt. En dat zonder gas en zonder in te moeten leveren op het comfort.

• Hierin wordt het cv-water opgeslagen. Bijzonder in deze vaten is het gelaagde systeem. Bovenin bevindt zich het warmste water, dat wordt gebruikt voor het tapwater. Onderin is de temperatuur een stuk lager en deze laag is bedoeld voor de vloerverwarming.

• Zodra er tapwater wordt gevraagd, haalt het verswaterstation warmte uit de bovenste laag van het buffervat om het koude leidingwater te verwarmen.

• Op de buffervaten zijn 8 zonnecollectoren aangesloten. Door de WOLF-regeling wordt bepaald op welke manier wordt opgewarmd.

• De twee warmtepompen zijn van de nieuwste generatie en ook geschikt voor hoge temperaturen (tot 70°C). Daarmee kunnen ze zonder elektrisch element tapwater bereiden. Ze springen pas bij als de zonnecollectoren niet aan de vraag kunnen voldoen. Uniek is dat deze pomp ook kan koelen met behulp van het natuurlijke koudemiddel R290 en er is sprake van een extreem laag geluidsniveau: op drie meter afstand slechts 35 dB.

• De verwarming wordt geregeld door intelligente menggroepen. Op deze manier worden vier verschillende verwarmingszones in de villa bediend. Elke zone krijgt de gewenste temperatuur en geeft feedback naar de warmtepompen, zodat die exact aangestuurd worden op basis van de benodigde cv-temperatuur. Hierdoor kan er een veel beter rendement worde gehaald en bespaar je nog eens 10 tot 30% elektriciteit.

• De woning wordt voorzien van verse lucht middels twee CWL-2 woonhuisventilatie-units met een zeer hoog rendement en laag geluidsniveau. Voor de zwembadruimte is het essentieel om naast een comfortabel binnenklimaat te waarborgen dat de luchtvochtigheid nauwkeurig wordt geregeld. Voor deze ruimte is gekozen voor de CKL pool luchtbehandelingskast, welke speciaal voor zwembaden is ontwikkeld. De CKL pool is voorzien van warmteterugwinning, geïntegreerde warmtepomp, mengkleppen en regeling en schakelt afhankelijk van de behoefte in een specifieke bedrijfsmodus.