wolf

Sporthallen De Ruivert en Mondriaan

Oss

De gemeente Oss heeft de ambitie om in 2050 een energieneutrale gemeente te zijn. Al het vastgoed binnen deze gemeente wordt komende jaren verduurzaamd. Eind 2017 is gestart met de renovatie van twee oude sporthallen, De Ruivert en Mondriaan in Oss. Beiden worden geheel gerenoveerd om aan de huidige wet- en regelgeving te voldoen. Naast de gebouwinstallaties wordt de isolatie verbeterd en asbest verwijderd. Alle werkzaamheden worden uitgevoerd in de schoolvakanties.

• Functie: sporthal
  • De Ruivert: deze sporthal bestaat uit vier zaaldelen en heeft een oppervlakte van circa 1300m².
  • Mondriaan: deze sporthal bestaat uit drie zaaldelen en heeft een oppervlakte van circa 1000m².
  • Oplevering: 2018

De technische installatie

De vier bestaande ketels met indirecte boilers zijn vervangen voor drie HR staande ketels die middels de WOLF regeling optimaal werken in combinatie met het zonne-energie systeem.
Op het dak staan 24 collectoren opgesteld die de warmte van de zon opslaan in een laag temperatuur buffervat en een hoog temperatuur buffervat. Het zonne-energiesysteem verwarmt de buffervaten, afhankelijk van de zonopbrengst, naar een temperatuur tussen 30 en 80 °C. Het zonne-energiesysteem zal in eerste instantie altijd proberen om het hoog temperatuur buffervat voor het tapwatergebruik te verwarmen. Wanneer de zoninstraling niet voldoende is om de minimale benodigde warmte (60gr.C.) te halen dan zal het zonne-energiesysteem het laag temperatuur buffervat voor CV bedrijf verwarmen.

Het hoog temperatuur buffervat wordt indien nodig naverwarmd met behulp van de HR ketels tot de gewenste temperatuur, de retourtemperatuur van tapwater circulatieleiding moet minimaal 60 ºC. zijn. De 4 buffervaten van 1000 liter geven voldoende comfort om te douchen, ze zijn voorzien van een RVS drinkwaterwisselaar om het tapwater te verwarmen.

Het ventilatiesysteem is uitgevoerd met warmteterugwinning (WTW) en een naverwarmer. Die is geselecteerd op een lage temperatuur traject (60-40), zodat deze in de toekomst geschikt is voor bijvoorbeeld een warmtepomp. Per zaaldeel is één WOLF CKL-unit buiten opgesteld.

Het gehele regelsysteem is voorzien van een communicatiemodule WOLF LinkPro. Hiermee wordt het gehele verwarmings- en luchtbehandelingssysteem aangestuurd en bewaakt via internet. Hierdoor wordt de regeltechniek zeer efficiënt op elkaar afgestemd.
Op jaarbasis wordt een besparing op het gasverbruik tot 50% behaald.
  • CKL-A/4400 buitenopstelling, eurovent energielabel A, standaard T2 en TB2, HR Platenwisselaar met 80% rendement, EC-ventilatoren, standaard druppelvanger en condensafvoer in aanzuigzijde en lage temperatuur verwarmer.

• MGK-2 met een vermogen van 170 kW, een modulerende ketel 17-100%, standaard met ingang 0-10 V voor GBS, opstelling in cascade tot 5 stuks mogelijk, compacte afmeting (past door deuropening), communicatie via WOLF eBus systeem en op afstand via WOLF LinkPro.

• High-performance vlakke plaatcollectoren. Deze zijn gekeurd volgens EN ISO 9806, gecertificeerd volgens Solar Keymark, veiligheidsglas 3,2 mm, gekeurd op hagelbestendigheid volgens EN 12975.

• Plaatsbesparende meerlagenbuffervaten van staal met kwaliteitscertificaat, hygiënische tapwaterbereiding volgens het doorstroomprincipe met roestvrij stalen warmtewisselaar voor tapwater.

• Alle producten of regelmodulen in het systeem zijn van WOLF en worden met behulp van één bus (eBus) gekoppeld.

• De Wolf Link Pro is een externe interfacemodule met LAN- en WiFi-interface per eBus, die bediend kan worden via smartphone, tablet, laptop of pc en via app "SmartSet" (iOS, Android).

Diagnose op afstand door de installateur of WOLF service, het gehele WOLF regelsysteem koppelt alle componenten via eBus.